5η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου

mikri arktos

5η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου

ΕΙΣΑΓΩΓΗ ΣΤΟ ΘΕΣΜΟ

Ένα παράθυρο από και προς την κοινωνία – αυτό είναι οι Ακροάσεις της Μικρής Άρκτου. Ένα παράθυρο σε ένα δωμάτιο του μεγάλου σπιτιού του έντεχνου ελληνικού τραγουδιού, με θέα στο αύριο. Γιατί οι Ακροάσεις θέλαμε να ακούν και να δυναμώνουν τη φωνή των νέων καλλιτεχνών, για να μην μένει ατραγούδιστο το παρόν και  απρόβλεπτο το μέλλον.

Την 5η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου, την χωρίζουν 12 χρόνια από την 4η. Στο διάστημα αυτό μεσολάβησαν πολιτικά και κοινωνικά γεγονότα πρωτοφανούς κλίμακας για την χώρα μας και όχι μόνο, που είχαν μοιραία και συνέπειες στο χώρο της μουσικής και στην τέχνη του τραγουδιού. Το περιβάλλον της καλλιτεχνικής δημιουργίας δυσκόλεψε ακόμη περισσότερο, για όλους και ιδιαίτερα για τους νέους δημιουργούς και ερμηνευτές.

Τι είναι οι Ακροάσεις:

  • Το σημείο συνάντησης νέων δημιουργών και ερμηνευτών με τη Μικρή Άρκτο, το έντεχνο ελληνικό τραγούδι και το κοινό του.
  • Η δυνατότητα παραγωγής και έκδοσης του υλικού τους και η οργανωμένη και αποτελεσματική επικοινωνία του από τη Μικρή Άρκτο.
  • Η ζύμωση και ο διάλογος των καλλιτεχνών που θα διακριθούν με το υπάρχον καλλιτεχνικό δυναμικό της Μικρής Άρκτου σε όλους τους τομείς που δραστηριοποιείται η εταιρεία (συγγραφείς, ποιητές, εικαστικούς, ηθοποιούς – νέους και ήδη καταξιωμένους).
  • Η συμπόρευση εταιρείας και διακριθέντων καλλιτεχνών, στη βάση ενός γνήσιου και αυθεντικού καλλιτεχνικού αιτήματος.

Τι δεν είναι οι Ακροάσεις:

  • Ένα show με ημερομηνία λήξεως.
  • Ένα σκαλί για τη δικαίωση ενός μάταιου ναρκισσισμού που φαντάζονται κάποιοι ως καλλιτεχνική εξέλιξη.
  • Μια ανταγωνιστική φιέστα που δεν δικαιώνει κανένα και τίποτα.

Γι’ αυτό:
Η Μικρή Άρκτος δεν απονέμει βραβεία (πρώτο, δεύτερο, τρίτο, τέταρτο κοκ). Όσοι δημιουργοί και ερμηνευτές διακριθούν εντάσσονται στην οικογένεια της Μικρής Άρκτου και συνεργαζόμαστε για την εξέλιξη της τέχνης του τραγουδιού. Το τραγούδι είναι μια συλλογική υπόθεση που κάθε του ευτυχισμένη στιγμή δημιουργίας είναι και μια δικαίωση μιας μακράς παράδοσης αλλά και μιας συνειδητής αποστολής στο σήμερα.

Σας περιμένουμε να τη συνδημιουργήσουμε και να τη ζήσουμε μαζί…

Για τη Μικρή Άρκτο,
Παρασκευάς Καρασούλος

Οδηγίες συμμετοχής στην 5η Ακρόαση

1. Ποιες είναι φάσεις της 5ης Ακρόασης;

Η 5η Ακρόαση αποτελείται από δύο φάσεις:

  • Ακρόαση Νέων Δημιουργών
  • Ακρόαση Νέων Ερμηνευτών για την οποία οι οδηγίες θα ανακοινωθούν σύντομα. Μείνετε συντονισμένοι!
2. Ποια είναι τα χρονικά πλαίσια για την Ακρόαση Νέων Δημιουργών;
  • Έναρξη: 9 Φεβρουαρίου 2025
  • Τελευταία ημερομηνία υποβολής υλικού: 31 Μαρτίου 2025
  • Ανακοίνωση αποτελεσμάτων: 15 Απριλίου 2025
3. Σε ποιους απευθύνεται η Ακρόαση Νέων Δημιουργών;
Η ακρόαση απευθύνεται σε νέους δημιουργούς, οι οποίοι μπορούν να συμμετάσχουν με τις εξής κατηγορίες:
  • Στιχουργοί (για Έντεχνο ελληνικό τραγούδι και Παιδικό τραγούδι)
  • Συνθέτες (για Έντεχνο ελληνικό τραγούδι, Μελοποιημένη ποίηση, Παιδικό τραγούδι, Ορχηστρική μουσική)
  • Τραγουδοποιούς (συνθέτες που υπογράφουν και ως στιχουργοί)
4. Σε ποιες κατηγορίες μπορεί να συμμετάσχει κάποιος;
Οι δημιουργοί μπορούν να συμμετάσχουν στις παρακάτω κατηγορίες:
  • Έντεχνο ελληνικό τραγούδι
  • Μελοποιημένη ποίηση
  • Παιδικό τραγούδι
  • Ορχηστρική μουσική
  • Έντεχνη τραγουδοποιία

Σημείωση: Επιτρέπεται η συμμετοχή σε περισσότερες από μία κατηγορίες, είτε ως στιχουργός είτε ως συνθέτης ή ως τραγουδοποιός.

5. Πώς γίνεται η υποβολή των συμμετοχών;
Η υποβολή γίνεται μόνο ηλεκτρονικά, μέσω email, στην εξής διεύθυνση:

akroasi5@mikri-arktos.gr

Ο τίτλος του email θα πρέπει να περιέχει:

  • Το ονοματεπώνυμο του διαγωνιζόμενου (στα ελληνικά)
  • Την κατηγορία συμμετοχής

Παράδειγμα:
Γιάννης Ιωάννου, στιχουργός, έντεχο ελληνικό τραγούδι

6. Τι στοιχεία πρέπει να περιέχει το email συμμετοχής;
Κάθε email συμμετοχής πρέπει να περιέχει τα εξής:
  • Στοιχεία επικοινωνίας και αναλυτικό βιογραφικό σημείωμα, που θα περιλαμβάνει:
    • Όνομα, επώνυμο
    • Διεύθυνση
    • Τηλέφωνο
    • Email
    • Ακριβή ημερομηνία γέννησης
    • Προφίλ σε κοινωνικά δίκτυα
    • Link από δημοσιευμένο υλικό (π.χ. στο YouTube, Spotify κ.λπ.)
      *(Μορφές αρχείων: *.DOC ή .PDF)
  • Το υλικό συμμετοχής στην ακρόαση (αναλυτικές οδηγίες παρακάτω ανά κατηγορία).
7. Ποιο υλικό απαιτείται ανά κατηγορία;
Για στιχουργούς (Έντεχνο ελληνικό τραγούδι, Παιδικό τραγούδι):
  • 3 έως 5 στίχοι τραγουδιών σε μορφή *.DOC ή *.PDF

Για συνθέτες (Έντεχνο ελληνικό τραγούδι, Μελοποιημένη ποίηση, Παιδικό τραγούδι):

  • 3 έως 5 μουσικές
  • Κάθε μουσική πρέπει να αποστέλλεται ως ξεχωριστό αρχείο MP3
  • Σε ξεχωριστό αρχείο: οι στίχοι των τραγουδιών σε μορφή *.DOC ή *.PDF

Για συνθέτες (Ορχηστρική μουσική):

  • 3 έως 5 μουσικές
  • Κάθε μουσική πρέπει να αποστέλλεται ως ξεχωριστό αρχείο MP3

Για τραγουδοποιούς (συνθέτες που υπογράφουν και ως στιχουργοί):

  • 3 έως 5 μουσικές
  • Κάθε μουσική πρέπει να αποστέλλεται ως ξεχωριστό αρχείο MP3
  • Σε ξεχωριστό αρχείο: οι στίχοι των τραγουδιών σε μορφή *.DOC ή *.PDF
8. Παρατηρήσεις
  • Οι ακροάσεις της Μικρής Άρκτου απευθύνονται σε δημιουργούς που κάνουν τα πρώτα τους βήματα και αντανακλούν το αισθητικό και καλλιτεχνικό μας σήμα.
  • Σημαντικό: Εάν έχετε ήδη συμβόλαιο με άλλη δισκογραφική εταιρεία, η ακρόαση δεν σας αφορά.
  • Συνιστάται στους συμμετέχοντες να εξοικειωθούν με το υλικό των προηγούμενων ακροάσεων, να ακούσουν και να δουν τους προηγούμενους διακριθέντες.

Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΑΚΡΟΑΣΕΩΝ

Οι Ακροάσεις της Μικρής Άρκτου: 23 χρόνια μετά… Ένα φυτώριο ελπίδας στην τέχνη του τραγουδιού

Η Πρώτη Ακρόαση Ερμηνευτών της Μικρής Άρκτου
Η Πρώτη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου πραγματοποιήθηκε το 2002. Την φιλοξένησε στο θέατρο Χοροροές η Σοφία Σπυράτου και αφορούσε μόνο νέες και νέους ερμηνευτές.  Στο CD που κυκλοφόρησε με τίτλο Πρώτη Ακρόαση, παρουσιάσαμε επτά νέους ερμηνευτές, οι οποίοι και επιλέχθηκαν από 150 που συμμετείχαν στη διοργάνωση. Οι ερμηνευτές που προκρίθηκαν ήταν η Μαρία Δημητρούλα, ο Ορφέας Ζαφειρόπουλος, ο Μίνως Θεοχάρης, η Ζωή Ναλμπάντη και το γυναίκειο τρίφωνο SOÑAMA.

Αμέσως όμως  διαπιστώσαμε πως το να επιλέγεις έναν ερμηνευτή με σπουδαία φωνή, με γνώση και παιδεία δεν είναι αρκετό. Ο ερμηνευτής για να ολοκληρώσει την παρουσία του και να έχει μέλλον, χρειάζεται την πρώτη ύλη που θα δώσει στο ερμηνευτικό του σχήμα ταυτότητα και θα του εξασφαλίσει μέλλον. Χρειάζεται ρεπερτόριο, έργο, δηλαδή νέα τραγούδια. Άρα  απαιτείται η συνάφεια και συνέργεια των δημιουργών προκειμένου να  διαμορφωθεί  ένα νέο τοπίο καλλιτεχνικής έκφρασης.

Η Δεύτερη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών
Για τον λόγο αυτό, δύο χρόνια μετά, το 2004,  προχωρήσαμε στην οργάνωση της Δεύτερης Ακρόασης Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών. Στην πραγματικότητα, επρόκειτο για  δύο ξεχωριστές διοργανώσεις: μία αφιερωμένη σε νέες/νέους που θα ήθελαν να λειτουργήσουν στο χώρο του έντεχνου τραγουδιού ως ερμηνευτές και μία αφιερωμένη σε νέους δημιουργούς (στιχουργούς, συνθέτες, τραγουδοποιούς και συνθέτες ορχηστρικής μουσικής).

Στόχος αυτών των διοργανώσεων (όπως είχαμε ήδη προαναγγείλει από την Πρώτη Ακρόαση) ήταν να παντρέψουμε νέους δημιουργούς με νέους ερμηνευτές, ώστε να δημιουργήσουμε τις προϋποθέσεις μιας ολοκληρωμένης καινούργιας πρότασης στο ελληνικό τραγούδι.
Εξακόσιοι νέοι δημιουργοί από κάθε γωνιά της Ελλάδας αλλά και από το εξωτερικό, μας έστειλαν δείγματα της δουλειάς τους. Από την Αλεξανδρούπολη έως τη Σητεία, από τη Κέρκυρα έως τη Μυτιλήνη αλλά και από την Αγγλία, τη Γαλλία, τη Γερμανία, νέοι δημιουργοί, αναζήτησαν μέσα από την Ακρόαση της Μικρής Άρκτου ένα παράθυρο επικοινωνίας με το κοινό, ένα στήριγμα στη μοναχική καλλιτεχνική τους έκφραση. Ακούσαμε επίσης 350 νέους ερμηνευτές. Στη Δεύτερη Ακρόαση Νέων Ερμηνευτών επαναλήφθηκε η ίδια εντυπωσιακή προσέλευση και απήχηση, όπως είχε συμβεί και με την Πρώτη. Αυτή τη φορά όμως είχαμε το πλεονέκτημα, με βάση την παρουσία των νέων δημιουργών να οπλίσουμε άμεσα τους νέους ερμηνευτές με τραγούδια καινούργια, δυναμικά και ουσιώδη.
Το αποτέλεσμα της Δεύτερης Ακρόασης, αποτυπώθηκε στο CD με τίτλο Δεύτερη Ακρόαση, όπου παρουσιάσαμε 15 νέους δημιουργούς (στιχουργούς, συνθέτες, τραγουδοποιούς), οι οποίοι και υπέγραψαν  17 πρωτότυπα τραγούδια, εγκαινιάζοντας έτσι την  πρώτη τους γνωριμία με το κοινό και την ελληνική δισκογραφία. Παρουσιάσαμε επίσης 6 νέους και νέες ερμηνευτές – ερμηνεύτριες, οι οποίοι μαζί με τους ερμηνευτές που επιλέξαμε στην Πρώτη Ακρόαση, υποστήριξαν  ερμηνευτικά την παρουσία και το έργο των νέων δημιουργών.
Εκτός από τους ερμηνευτές της Πρώτης Ακρόασης, προστέθηκαν οι ερμηνευτές: Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης, Ελεωνόρα Ζουγανέλη, Ζαχαρίας Καρούνης, Κωνσταντίνος Κληρονόμος, Νατάσσα Μποφίλιου, Βασιλική Παπακωνσταντίνου, Στέφανος & Γιάννης Σίνης, αλλά και οι νέοι δημιουργοί: Παναγιώτης Ασβεστάς, Ηλίας Βαμβακούσης, Γιάννης Γεωργαντέλης, Αλέξανδρος Εμμανουηλίδης, Γεράσιμος Ευαγγελάτος, Θέμης Καραμουρατίδης, Δημήτρης Μαραμής, Βαγγέλης Μπουσμαλής, Βασίλης Μυριανθόπουλος, Δημήτρης Οικονόμου, Χρίστος Γ. Παπαδόπουλος, Μίλτος Σελητσανιώτης, Σωτήρης Τριβιζάς και Κώστας Τσίρκας.
Από το θεσμό των Ακροάσεων αλλά και το γενικότερο προσανατολισμό της Μικρής Άρκτου να εμπιστεύεται και να στηρίζει νέους δημιουργούς και ερμηνευτές κυκλοφόρησαν προσωπικές εργασίες νέων καλλιτεχνών με εξαιρετικό ενδιαφέρον, όπως τα Σονέτα του Σκοτεινού Έρωτα του Φ. Γκ. Λόρκα (των Σ. Τριβιζά – Δ. Μαραμή με το Μίνω Θεοχάρη), οι 100 μικρές ανάσες, (των Γ. Ευαγγελάτου – Κ. Τσίρκα με την Νατάσσα Μποφίλιου),  το Μέχρι το τέλος (των Γ. Ευαγγελάτου- Θ. Καραμουρατίδη με την Νατάσσα Μποφίλιου), το Φυσάει εδώ αλλιώς ο αέρας του Αλέξανδρου Εμμανουηλίδη (στίχοι, μουσική και ερμηνεία) και ο παιδικός δίσκος – βιβλίο Το φτερό του Δράκου (των Χ. Παπαδόπουλου – Δ. Μαρκατόπουλου με πολλούς ήδη καταξιωμένους  ερμηνευτές). Και οι πέντε αυτές δισκογραφικές δουλειές πιστεύουμε πως υπήρξαν πολύ σημαντικές παρακαταθήκες και για τους ίδιους τους καλλιτέχνες αλλά και για το ελληνικό τραγούδι, μιας και απέδειξαν όλες την αντοχή τους στο χρόνο, αλλά και εδραίωσαν τους συγκεκριμένους δημιουργούς και ερμηνευτές.

Η Τρίτη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών
Η Τρίτη Ακρόαση ανακοινώθηκε το 2006 ως Τρίτη  Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών, πάλι με δύο ξεχωριστές διοργανώσεις.  Απέβη άκαρπη. Παρότι είχαμε πολύ μεγάλη συμμετοχή δημιουργών, (ακούσαμε και διαβάσαμε πάνω από 7000 τραγούδια), το υλικό που παραλάβαμε δεν το κρίναμε ισάξιο της προηγούμενης διοργάνωσης. Δώσαμε και νέα παράταση αλλά και πάλι τα αποτελέσματα δεν ήταν ικανοποιητικά. Μπορούσες να ξεχωρίσεις μεμονωμένα τραγούδια αλλά όχι τα πρώτα βήματα δυναμικών δημιουργικών μονάδων. Ίσως να έφταιγε το ότι η Τρίτη, αναγγέλθηκε σε  πολύ κοντινό  διάστημα στην Δεύτερη  Ακρόαση. Ίσως σε μια τόσο μικρή χώρα όπως είναι η δική μας, να απαιτείται μια μεγαλύτερη χρονική απόσταση της μιας από την άλλη διοργάνωση.  Αποφασίσαμε λοιπόν αφού δεν ικανοποιούσε τις απαιτήσεις μας και βρισκόταν το υλικό πολύ μακριά από το επίπεδο της  Δεύτερης Ακρόασης, να την ανακηρύξουμε άκαρπη, παρότι ενοχλήθηκαν πολλοί φίλοι που συμμετείχαν. Αλλά θέλαμε να είμαστε έντιμοι με τον εαυτό μας και τον καλλιτεχνικό μας στόχο. Ένας θεσμός δικαιώνεται από το αποτέλεσμά του κι όχι από την σταθερότητα της  αυτοαναπαραγωγής του. Δεν είναι αυτοσκοπός τέτοιου είδους Διοργανώσεις. Φυσικά θα μπορούσαμε με άνεση να δώσουμε αποτελέσματα στη διοργάνωση της  Τρίτης Ακρόασης Νέων Ερμηνευτών. Εκεί ακούσαμε φωνές σπουδαίες, φωνές νέων ερμηνευτών που θα θέλαμε να είχαμε το υλικό να τις εκδώσουμε αλλά που χωρίς αυτό το υλικό, θα έμεναν μετέωρες και θα ξαναγυρίζαμε στο αδιέξοδο της Πρώτης Ακρόασης.
Η Τέταρτη Ακρόαση Νέων Δημιουργών και Ερμηνευτών
Τον χειμώνα του 2013 ανακοινώθηκε η Τέταρτη Ακρόαση της Μικρής Άρκτου, έντεκα χρόνια μετά την Πρώτη. Οι συνθήκες όμως στο διάστημα που είχε μεσολαβήσει από το 2002 είχαν διαφοροποιηθεί εντελώς. Η μεγάλη και πολύπλευρη κρίση της χώρα μας και του χώρου του Πολιτισμού ιδιαίτερα, έφεραν το ελληνικό τραγούδι σε μια πολύ δύσκολη στιγμή: στην ελαχιστοποίηση κάθε παραγωγικής και εκδοτικής δραστηριότητας, στην αδυναμία υποδοχής και υποστήριξης νέων φωνών, σ’ ένα φαινομενικό αδιέξοδο σε όλους τους τομείς της δημιουργίας, παραγωγής, έκδοσης και επικοινωνίας της τέχνης του τραγουδιού.

Στην 4η Ακρόαση πήραν μέρος πάνω από 650 δημιουργοί, από όλη την Ελλάδα – σχεδόν από κάθε γωνιά της χώρα μας – την Κύπρο και από πολλές χώρες της Ευρώπης. Για πρώτη φορά βρεθήκαμε μπροστά στο απροσδόκητο φαινόμενο δημιουργών… ηλικίας 14 ετών των οποίων ο λόγος τους είχε  και ωριμότητα και ενδιαφέρον. Διακρίθηκαν νέοι δημιουργοί όπως οι: Βασιλόπουλος ΓιάννηςΜιχάλης Καλογεράκης, Γιώργος Μητρογιαννόπουλος, Αντώνης Παπακωνσταντίνου, Παρασκευάκος Σπύρος, Καλογεράκης Μιχάλης, Λούκος Σπύρος, Κώστας Τζάνος.
Στις 4, 5 και 6 Οκτωβρίου 2013 πραγματοποιήθηκε στον Φιλοπρόοδο Όμιλο Υμηττού (Φ.Ο.Υ.), το δεύτερο μέρος της 4ης Ακρόασης της Μικρής Άρκτου, αυτό που αφορούσε στην Ακρόαση Νέων Ερμηνευτών. Από αυτή τη διοργάνωση αναδείχθηκαν οι νέοι ερμηνευτές:  Βουτσάς Δημήτρης, Καράκογλου Πολυξένη, Κίτσος Απόστολος, Σελεμίδου Δήμητρα. Στην Τέταρτη Ακρόαση διακρίθηκαν πάνω από 100 δημιουργοί και πολλοί ερμηνευτές. Φυσικά ήταν αδύνατον να υλοποιηθούν τόσο μεγάλης κλίμακας παραγωγικά σχέδια. Καταφέραμε όμως να δώσουμε βήμα και έκφραση σε αρκετούς νέους καλλιτέχνες . 
Το αποτύπωμα της Τέταρτης Ακρόασης μπορεί κανείς να το ακούσει στα 2 cds που κυκλοφόρησαν από την εταιρεία μας (4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου (1) και 4η Ακρόαση της Μικρής Άρκτου (2)) .
Η  4η Ακρόαση έζησε ίσως την πιο δύσκολη διαδρομή από όσες έχουν  διανύσει  έως τώρα οι Ακροάσεις μας (πέρα από την οικονομική κρίση αντιμετώπισε την πανδημία, την κατάρρευση του φυσικού προϊόντος και πολλά πολλά ακόμη εμπόδια). Οι πολλαπλές κρίσεις δυσκόλεψαν  τα βήματά της και καθυστέρησαν σε μεγάλο βαθμό την άνεση των διασκελισμών της. Οι δημιουργοί και ερμηνευτές της Τέταρτης Ακρόασης βρέθηκαν σε μια δυστοπική στιγμή της τέχνης του τραγουδιού, κι ακόμη δουλεύουν με αυτά τα δεδομένα. Όλα είναι διαφορετικά πια στη τέχνη μας. Όμως σε πείσμα των καιρών και των εμποδίων και πάλι συνεχίζουμε να τροφοδοτούμε με νέες φωνές και προτάσεις, τόσο τον ίδιο το Θεσμό όσο και το ελληνικό τραγούδι. Με νέο ήχο και υλικό:  Η εμβληματική Τρίτη έξοδος (των Γιάννη Βασιλόπουλου – Σπύρου Παρασκευάκου, με τη Δήμητρα Σελεμίδου), ο σημαντικός δίσκος μελοποιημένης ποίησης  Προσωπικό (των Μιχάλη και Παντελή Καλογεράκη), το ρηξικέλευθο Κάτι Παράξενο (Μ.& Π. Καλογεράκη και Απόστολου Κίτσου), η εργασία του Σπύρου Παρασκευάκου Απ’ το Μηδέν με τον Ζαχαρία Καρούνη, η πρωτότυπη εργασία Ρεμπώτικα (Μ & Π Καλογεράκη),το Βλέμμα στο βυθό (Φωτεινή Λαμπρίδη και Μίμης Νικολόπουλος, για τον Δημήτρη Βουτσά), Οι Πολύχρωμες ζακέτες (Α. Σπανού και Γρ. Πολύζου για την Πολυξένη Καράκογλου) έως την πιο πρόσφατη πρόταση του Απόστολου Κίτσου με τίτλο  Αναχώρηση.

Περισσότερες πληροφορίες εδώ.